SYDNEY!!! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Timenzijnharem - WaarBenJij.nu SYDNEY!!! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Timenzijnharem - WaarBenJij.nu

SYDNEY!!!

Door: Nicole

03 Januari 2014 | Australië, Sydney

27 December
Een dag eerder dan gepland gaan we richting Sydney. We laden voor de laatste keer de camper in en gaan op weg richting de grote stad, want dat is Sydney. Bijna 3,5 miljoen inwoners. Dat is ook voor Australië een enorme stad, te bedenken dat in de meeste woonplaatsen maar hooguit enkele honderden mensen wonen. De rit verloopt als een tierelier want we hebben continue snelweg en dat schiet lekker op. Het enige dat we hebben is een piepklein kaartje van het centrum, dus daar moeten we terecht zien te komen en dan een aanknopingspunt zoeken op dat kleine kaartje. Tim rijd en ik navigeer en probeer ook nog intussen te filmen, want er komt een moment dat we die beroemde 'Harbour bridge' over zullen gaan rijden en dat moet absoluut vastgelegd worden. Dus in de ene hand de kaart en in de andere de camera en rijden maar. We volgen de borden 'city'. De snelweg gaat vanaf noord-sydney over in een tweebaans weg midden door alle stadsdelen heen. Het schiet voor geen meter op en de wegen zijn heel smal. Aangezien onze camper niet zo smal is moet er goed gestuurd worden. We komen in de buurt van de harbour bridge en blijven de bordjes city volgen en dan opeens rijden we de brug op. We zijn op de meest linker baan beland die helemaal afgezonderd is van de andere banen. We twijfelen of we hier wel mogen rijden, maar voor ons rijd ook een auto dus gewoon doorrijden. En dan zie je opeens links van je het gigantische operagebouw. Dat gebouw dat je alleen kent van tv en plaatjes. Ik houd mijn camera in de rec-stand en leg alles vast. Wat geweldig dat we hier zijn en dat wij met ons campertje over de harbourbridge rijden. Ik navigeer intussen ook en zeg tegen Tim dat hij yorkstreet moet aanhouden en wonderwel staat aan het einde van de brug dat aangegeven. We nemen de afslag. Onderaan gaan we links en dan rechts en dan zitten we op georgestreet, de allergrootste winkelstraat van Sydney waar tienduizenden mensen lopen en het verkeer een superdruk is. Ik kijk op de kaart en het blijkt dat we dichtbij het hotel zitten. Na 2 km georgestreet zien we ons hotel, dat op een afsplitsing ligt van deze straat. We draaien af en daar staan we. We kijken elkaar aan en beseffen dat we in 1 keer goed gereden zijn en de meest gave route ever hebben gehad. We zijn helemaal euforisch. Zo gaaf!!! We checken in en laden de camper uit. Charlie leggen we intussen even te dutten. We hoeven eigenlijk onze camper pas morgen in te leveren, maar aangezien het ding alleen maar in de weg staat in deze stad gaan we dat vandaag maar doen. Als Charlie haar dutje gedaan heeft begint de volgende navigatietoer door de stad. Want we moeten naar het zuiden van de stad om 'm in te leveren. Ook dat levert geen problemen op en we rijden er zo heen, wederom met een piepklein kaartje waar maar enkele straten op staan. Wij worden nog echte wereldreizigers. Van tevoren hebben Tim en ik afgesproken dat Tim de afhandeling van camper zal doen, aangezien de luifel is afgebroken en we twee kussens, we twee kussens hebben kwijtgemaakt (per ongeluk achtergelaten in byron bay waar we in een huisje zaten) en er een slot van het aanrechtkastje af is gerammeld. Dus ik kijk op mijn onschuldigst en lach vriendelijk naar de man. Sjors en Charlie zijn superlief dus die werken ook lekker mee en Tim gaat met die man een controle doen van de camper. Als alles is afgehandeld vertrekken we. In the pocket, haha. De man heeft even vluchtig gekeken en toen er buiten gekeken werd heeft Tim ter afleiding wat vragen gesteld waarop vriendelijk werd geantwoord, maar de controle er niet strenger op werd. De man zet vriendelijk overal akkoord achter en tekent. Zo, borg terug en camper ingeleverd. Ons sydneyavontuur kan beginnen. Vanuit ons hotel lopen we de winkelstraat op en belanden in chinatown. Er is die dag markt en het is er druk, heel druk. Die chinezen maken van alles klaar in hun gaarkeukentjes en verkopen alles op straat. Het blijft een smerig volk zonder hygiene richtlijnen dus wij kijken vooral, maar kopen niet. De echte rastoerist. Verder verkopen ze een hoop toelie, die wij westerlingen allang naar Afrika gestuurd zouden hebben, maar chinezen kunnen alles gebruiken en houden van toelie, dus de verkoop gaat goed. Na deze eerste indrukken van de stad keren we terug naar ons hotel om wat te eten en op tijd bed in te gaan, want dat kunnen we wel gebruiken.

28 December: Operagebouw en harbourbridge
Vandaag staat de harbourbridge en het operagebouw op de planning. Er rijdt een gratis bus elke tien minuten over de georgestreet naar het station bij de harbourbridge en weer terug. Laat die bus nou net bij ons hotel voor de deur starten. Het is maar 2 a 3 kilometer, maar de bus doet er wel zo'n kwartier over, want behalve dat hij elke 300 meter stopt, staat er ook nog elke 300 meter een stopllicht en is het gewoon superdruk op deze straat. Maar het verveelt niet, want je kijkt je ogen uit. Aangekomen bij het station stappen we uit en lopen onder het station door en dan sta je opeens recht voor het gebouw. Ik krijg dan gewoon de bibbers bij het idee dat ik daar dan ben. Dat ik oog in oog sta met de opera en de bridge en dat we daar gisteren met ons campertje overheen reden. We lopen helemaal tot de opera. Ik dacht altijd dat hij was gemaakt van beton, maar hij is helemaal gemetseld. Bij de opera is de sfeer relaxed. Aan de waterkant ligt een bar met een terras van tientallen meters langs het water, waar honderden mensen genieten van de zon, het uitzicht en een drankje. Wij proppen ons er ook tussen en deinzen mee in deze sfeer. Er is ook livemuziek en sjors danst vrolijk mee. Ze steelt er de show mee en om ons heen horen we overal ; "so cute!" Na alles vastgelegd te hebben op foto- en videocamera keren we terug. We gaan lopend over georgestreet terug. Door de drukte van sydney met onze twee buggy's richting hotel. Het klinkt misschien raar, maar dat is een vorm van ontspanning. Lekker mensen kijken terwijl je op je gemakje door de stad slentert. Ik vind dat heerlijk.

29 December: Shoppen
Om een dagje te ontspannen gaan we shoppen. Charlie heeft daarmee een minder ontspannen dag, want die zal in haar buggy moeten slapen in plaats van haar bed. Op naar het shoppingwalhalla. Opnieuw die georgestreet op en de zijstraten ervan. Niet dat we van plan zijn met een tassen vol spullen terug te komen, maar gewoon lekker door de winkels en wie weet vinden we nog wat. We kijken onze ogen uit in onder andere de burberry-shop. Ze hebben het grootste en meest luxueuze en authentieke pand aan deze winkelstraat. Nu begrijp ik waarom een tasje in de opruiming nog steeds 1700(!) dollar moet kosten. En dan was deze al 50% afgeprijsd. Werkelijk een koopje, haha. In de stad is het heerlijk toeven. Het weer is heerlijk en de mensen zijn relaxed. In de stad staan mensen te zingen of muziek te spelen. Iedereen geniet ervan. Het is trouwens zondag en het lijkt wel een doordeweekse dag. Hier is alles elke dag open, en altijd tot minimaal 20:00 uur. De grote supermarkten zijn open tot 24:00 en dan heb je nog elke 200 meter de 7/11 zitten die 24 uur per dag open zijn (een klein supermarktje) en ook McDonalds en hungry Jacks zijn goed vertegenwoordigd. Je zult in ieder geval niet omkomen van de honger. Na een dag shoppen keren we terug met een paar dingetjes, maar niet veel. Er is namelijk bijna geen beginnen aan hier. Er zit zoveel dat je hier wel twee weken kunt shoppen zonder dezelfde winkel gezien te hebben.

30 December: Bondi Beach
Vandaag gaan we naar een van 's werelds beroemdste stranden, bondi beach. Het is HET strand van Sydney. Een halfuurtje met de bus en dan zijn we er. Je beland dan in een heel andere sfeer dan in de stad. Je hebt er de drukte van de winkelstraten niet, maar een boulevard met een bikinisfeertje. Iedereen loopt in strandoutfit, drinkt wat op een terrasje om vervolgens te verdwijnen in de drukte van het strand. Het is een vijf kilometer lang strand met heerlijk zand en huizenhoge golven. Er wordt constant gewaarschuwd voor die golven en de stroming. Het ziet er prachtig uit overigens, want de echte surfdudes maken de mooiste bewegingen op hun plank over die golven, zoals je dat kent van tv. Het ziet er heel stoer uit. Wij hebben ons geparkeerd onder de parasol, Charlie is in slaap gevallen en sjors bakt taartjes van het zand. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, maar wat willen we nog meer? Bij het strand zie je al dat ze een gigantisch podium aan het bouwen zijn voor het oud en nieuw feest. Hier gaat het dus ook los, zoals dat in heel Sydney zal gaan. Aan het einde van de middag nemen we de bus terug. Alweer een leuke dag gehad en weer iets moois gezien. Vanavond op tijd naar bed, want morgen gaat Sydney pas echt los en daar moeten we bij zijn.

31 December: Oudjaar!
Vandaag zal heel Sydney los gaan, want oud en nieuw zal gevierd worden. Op georgestreet mag vanaf 4 uur 'snachts al niet meer geparkeerd worden en vanaf 18:00 zal deze in zijn geheel afgesloten worden voor alle verkeer behalve voetgangers. Ook het openbaar vervoer zal dan plat gaan in die straat. Wij willen naar het vuurwerk (om 21:00 uur is het al voor de kinderen bij de harbourbridge) en hebben bij de receptie gevraagd wat verstandig is om te doen. Ze geven aan dat je om 16:00 uur op zijn laatst die kant op moet gaan, omdat je er anders niet meer bij komt. Dus dat doen we dan maar. Wanneer we in de bus stappen denken we dat de receptioniste wat overdreven heeft, want in de bus is het helemaal niet druk. We stappen uit bij circular quay (het station bij de harbour bridge) en constateren nog geen enorme drukte, dus we eten eerst wat. Daarna vervolgen we richting bridge. Bij de opera komen lukt dan al niet meer, omdat het vol is. Daar hadden we het liefst gestaan, omdat het uitzicht op de bridge dan nog mooier is, maar helaas. We kunnen nog wel langs de andere kant van het water. Wat we daar zien is echt te idioot voor worden eigenlijk. Tienduizenden mensen hebben zich daar verzameld, gewapend met eten, drinken, stoeltjes, camera's en picknickdeken. De grap is dat alcohol verboden is en dat er verder geen bal te doen is. Er is geen muziek, alleen wat eettentjes om iedereen van wat lekkers te voorzien. Dit is ongelofelijk, maar iedereen denkt zoals wij: We willen er gewoon bij zijn! Dus ook wij parkeren onze handdoeken en buggy's en daar zitten we dan om 17:15. Wachten op het vuurwerk. Wij zijn dan echt een van de laatsten die nog plek hebben om te zitten. Na ons moet je staan en nog even later zijn de poorten gesloten en komt er niemand meer het terrein op. Wat een gekte. We vermaken ons toch prima en de kids doen het supergoed. Even voor 21:00 gaan er al een paar vuurpijlen de lucht in om om 21:00 voorgoed los te gaan. Dit noemen ze kindervuurwerk, maar dit is al niet normaal. Zo schitterend om te zien. Alle mensen gaan natuurlijk staan en juichen bij al dit moois. Het gaat 12 minuten onafgebroken door. Sjors zegt dat ze het pooi (mooi) vind en eng, haha. Charlie slaapt er gewoon doorheen. Na het vuurwerk pakken we onze spullen om terug naar het hotel te gaan. We hopen vanaf ons balkon het 24:00 uur vuurwerk te kunnen zien. Wanneer we buiten de poorten komen (die nog steeds dicht zijn. Je mag er alleen maar uit maar niet in), zien we de echte gekte van Sydney pas echt. Ik durf geen schatting te maken, maar in dit gebied zijn zeker honderdduizenden mensen op de been. Hier zijn geen woorden voor, dit is absurd. Ik moet er gewoon om lachen. Georgestreet is volgelopen met mensen van alle soorten en maten, van zwart tot wit, van hoerig tot sportief, van jong tot oud. Wij beseffen hoeveel geluk we hebben gehad dat we erbij waren, want al deze mensen zijn er zeker niet bij geweest, want dat zou nooit gepast hebben. We wurmen ons een weg naar het hotel. Drie kwartier later komen we aan. De kids in bed en wij wachten tot 24:00 uur. We zetten ook de tv alvast aan waar het vuurwerk live te zien is. We horen het vuurwerk al en we zien het ook! Dat hadden we niet verwacht. Zoiets hebben we nog nooit gezien. Zoveel vuurwerk en zo mooi! Wat fantastisch! We drinken er nog een op en gaan dan ook slapen. Sydney zou een uitrustmoment worden, maar dat was het allesbehalve. We zijn behoorlijk gesloopt deze week.

1 Januari: rustdag
Vandaag doen we het rustig aan. Morgen gaan we weer rijden. Op het gemakje de koffers pakken. 'sMiddags gaan we nog naar paddy's market, een supergrote markthal met honderden kramen die allemaal troep verkopen. Van verkleedkleding, telefoonhoesjes, souvenirs tot zonnebrillen, kleding en hoeden. Het is leuk om te zien, maar niet om te kopen. We houden Sydney hierna voor gezien en gaan op tijd naar bed. Bye bye Sydney. Het was geweldig!

• 03 Januari 2014 - 11:57

Gust:

Jemig de pemig, weer ademloos de verslagen gelezen, hoe gaaf!

Als ik jullie was, zou ik blijven :-)

Groetjes, Gust en de bups

• 03 Januari 2014 - 13:08

Jeanine:

Lieverds!

Als eerste; Gelukkig Nieuwjaar!
    Wat geweldig om jullie verhalen te lezen!!
    Geniet van alles wat jullie nog zien en meemaken!
    Dikke kus uit Brabant!

• 05 Januari 2014 - 22:20

Christ:

Leuke verhalen. We blijven jullie volgen.
    Toch gek, jullie aan het strand, wij in de sneeuw. Maar allebei leuke en bijzondere jaarwisseling.
    Veel plezier nog.

• 06 Januari 2014 - 21:40

Christel:

Ha!

Om te beginnen: nog de beste wensen... Jullie zijn het nieuwe jaar goed begonnen! Leuk om weer op de hoogte te worden gehouden. Maakt de natte dagen hier wat aangenamer. Maar ook wij hadden een lichtpuntje: vandaag de warmste 6 januari ooit gemeten! Ach ja, je kunt toch ook maar iets meemaken ;)

Geniet nog van jullie reis!

Kus,
    Christian,Christel, Thom en Emme

• 07 Januari 2014 - 13:17

Ingrid:

Gelukkig nieuwjaar om te beginnen!!! Wat een te gekke manier om het nieuwe jaar in te luiden, echt uniek!! Geniet nog van het laaste deel van jullie fantastische reis en tot snel in Budel! Groetjes André, Ingrid en kids